Celem rozwojowym szkolenia jest rozwinięcie kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej
w miejscu pracy, a więc umiejętności związanych z efektywnym przekazywaniem i odbieraniem informacji, spójnością wypowiedzi, eliminowaniem barier komunikacyjnych, unikaniem błędów
i nieporozumień.
Cel praktyczny sprowadza się do zastosowania poznanych metod, technik oraz narzędzi
w ćwiczeniach grupowych i indywidualnych. Program przewiduje zastosowanie takich metod nauczania jak burza mózgów, analiza case study, gry, ćwiczenia oraz dyskusja.
Cele szkolenia
- Uświadomienie jak rutyna i stereotypy wpływają ma proces komunikacji
- Podnoszenie umiejętności interpersonalnych i usprawnienie komunikacji
- Poznanie mechanizmów poprawnej komunikacji międzyludzkiej
- Zwiększenie sprawności w zakresie przekazywania i odbioru informacji
- Wypracowanie efektywnych metod komunikacji
- Zwiększenie sprawności i poprawności komunikowania się w sytuacjach zadaniowych
- Wypracowanie przez uczestników spisu dobrych praktyk dotyczących komunikacji.
Moduł 1. Blok wstępny
- Powitanie
- Przedstawienie celu i programu szkolenia
- Zasady panujące podczas szkolenia /kontrakt/
- Prezentacja prowadzących oraz runda przedstawień uczestników
Moduł 2. Komunikacja interpersonalna jako kompetencja niezbędna do efektywnego funkcjonowania w miejscu pracy
- Powody nieefektywnego komunikowana się
- Komunikowanie a informowanie – różnice i podobieństwa
- Psychologiczne aspekty komunikacji interpersonalnej
- Teoria i zasady komunikacji
- Model komunikacji i zakłócenia w modelu komunikacji
- Filtry
- Bariery komunikacyjne
- Kierunki przepływu informacji
- „Wąskie gardła” w komunikacji
- Płaszczyzny komunikatu: logiczna i emocjonalna, płaszczyzna apelowa, płaszczyzna ujawniania siebie, płaszczyzna rzeczowa i płaszczyzna relacji
Moduł 3. Narzędzia usprawniające efektywną komunikację i niwelujące bariery komunikacyjne
- Parafraza, parafraza z błędem
- Dopytywanie
- Wyjaśnianie, doprecyzowywanie
- Podsumowanie
- Klaryfikacja
- Odzwierciedlenie
- Aktywne słuchanie
- Informacja zwrtona
Moduł 4. Psychologiczne aspekty komunikacji interpersonalnej – psychika jako system
- Osobowość i temperament a komunikacja
- Mechanizmy obronne
- Automatyzacja w myśleniu i działaniu
- Dysonans poznawczy
- Odbiór i przekazywanie informacji w sytuacji stresogennej
- Mowa ciała
Moduł 5. Komunikacja a rozwiązanie trudnych sytuacji
- Omówienie aspektów komunikacji i błędów w niej występujących, które mają wpływ na powstawanie trudnych sytuacji
- Umiejętność słuchanie
- Empatia w komunikacji
- Podstawowe techniki asertywnej komunikacji: metoda zdartej płyty, zamglenie, rozmydlenie, komunikat „JA”, konkretność
Moduł 6. Podsumowanie szkolenia
Termin szkolenia: 02.02.2023, 21.03.2023
Cena szkolenia: 389,00 zł netto + 23% VAT
Dodatkowe informacje oraz zapisy:
Wioleta Iskra